X
تبلیغات
آموزش گیتار - مقدماتی آموزش گیتار
Lguitar.blogfa.com
سلام

امیدوارم در مطالب قبلی به مشکلی برخورد نکرده باشید ، درس امروز در مورد کشش نت هاست .

در درس سوم کشش هر نتی رو یاد  گرفتیم و فهمیدیم که مثلا دوتا نت سیاه به اندازه یک نت سفید است و یا دو نت سفید برابر با یک نت گرد است. همچنین فهمیدیم اگر نت گرد چهار ضرب باشد نت سفید 2 ضرب است و نت سیاه 1 ضرب الا آخر .

حالا اگر یک نت سفید با یک نت سیاه رو باهم یکی کنیم تعداد ضربهاشون باید باهم جمع بشه یعنی 2 ضرب نت سفید + یک ضرب نت سیاه که در مجموع میشه 3 ضرب ، در موسیقی ما این سه ضرب رو باید به وسیله یک نقطه نمایش بدیم که در کنار نتها قرار میگیره پس ما برای نمایش سه ضرب ، یک نقطه در کنار نت سفید باید قرار بدیم تا 3 ضرب بشه ، ولی این نقطه یک فرمول هم داره که کار رو راحت میکنه و این فرمول این است که اگر نقطه در بالا و سمت راست یک نت آمد  به اندازه نصف کشش آن نت به خودش اضافه میکند.

یعنی ما در نت سفید 2 ضرب داشتیم حالا یک نقطه بالاش اومده پس باید به اندازه نصف کشش نت سفید به خودش اضافه کنیم یعنی : نصف دو ضرب = 1 ضرب . سپس 2 ضرب (خودش) + 1ضرب( نصف کشش) = سه ضرب( نت سفید نقطه دار )که به شکل زیر است :

در این شکل در میزانی که مشاهده میکنید ما 4 ضرب داریم یعنی 3 ضرب نت سفید نقطه دار + 1 ضرب نت سیاه.

موفق باشید

+ نوشته شده در  دوشنبه شانزدهم دی 1387ساعت 17:2  توسط امیررضا  | 

درود و سلام به دوستان گل همچنین عذر خواهی به خاطر تاخیر پیش اومده به هرحال تو امتحانات بود و دیگه خودتون میدونید، البته همه ی امتحانامو خراب کردم ولی خوب خیالی نیست.

علائم تغییر دهنده :

در درس قبلی پرده و نیم پرده رو یاد گرفتیم و فهمیدیم نیم پرده نصف پردست ( چقدر سخت بود این مطلب!) و همچنین فواصل بین نتهارو فهمیدیم و دیدیم که به غیر از می و فا و همچنین سی و دو بین بقیه نتها یک پرده فاصله است . حالا میخوایم ببینیم (در پست قبلی یعنی درس چهارم عکسی رو که گذاشته بودم عوض کردم عکس جدید رو ببینید تا بهتر متوجه بشید) که این فاصله ای رو که مثلا بین نتهای سل و لا وجود داره یا به اصطلاح اون پرده که بین این دو تا نت ( یا بقیه نتهایی که بینشون یک پرده فاصله هستش یعنی : do&re , re&mi , fa&sol , sol&la , la& si ) هست رو با چه علامتی باید نشون بدیم ؟ برای مثال پرده ی بین سل و لا رو باید با سل نشون بدیم و یا باید با لا نشون بدیم ؟ در اینجا جا داره یه مثال دیگه هم بزنم از قدیم گفتن تا سه نشه بازی نشه ، مثال سوم : شما برای نمایش دادن عدد 2/5 ( دو و نیم ) چیکار میتونید بکنید ؟ (البته بی نهایت کار میتوینید بکنید ولی شما فکر کنید فقط کارهایی رو که در ادامه میگم میتونید بکنید پس دامنه رو  2 و 3 و 0/5 فرض میکنیم ) پس با توجه به دامنه و اینکه طبیعتا این عدد بین دو و سه است  حتما باید به وسیله یک جمع با دو و یا تفریق از سه نمایش داده بشه یعنی : 2+ .0/5 = 2/5 و یا 2/5= 0/5 - 3

در نتها هم همینطور ، اون پرده بین سل و لا رو میشه هم با سل نشون داد و هم با لا البته باید یک علامت( که همون - 0/5 یا + 0/5در ریاضی است )روشون قرار بدیم پس با توجه به گفته ها 3 علامت تغییر دهنده داریم ! که سومیش اون دوتا رو از بین میبره یعنی :

الف ) دیز (بخونید diez ) : نت را نیم پرده زیر میکند .( يعني فركانس اش را بالاتر مي برد ).علامت : #

ب) بمل (بخوانید bemol ) نت را نیم پرده بم میکند . (عني فركانس اش را پايين تر مي آورد.)علامت : b

پ ) بکار (بخوانید bekar ) دیز و بما را خنثی میکند . (نت را به فركانس طبيعي اش باز مي گرداند ) علامت :

حالا با آوردن این مثال کاملا کاربرد این علامت ها رو میفهمید :

#do = b re  دو دیز مساوی است با ره بمول که هردو نشان دهنده پرده بین دو و ره هستنتد

#sol = b la  سل دیز مساوی است با لا بمول که فاصله بین سل و لا رو نشون میده

*

البته این علامات دیز و بما و بکار تقریبا بالای نت و در سمت چپ قرار میگیرند اما از انجا کامپیوتر نمیتونه اونا رو بالا نشون بده برای همین بغلش گذاشته 

مطلب بعدی اینه که گام طبيعي( Natural Scale) ، گامي است كه از نت هاي بدون علامت تشكيل شده باشد . بقيه گامها با تفاوتهايي كه در فواصل بين نتهايشان بوجود مي آيد مشخص مي شوند البته در مورد گام در رسهای بعدی بحث میشه . 

+ نوشته شده در  دوشنبه شانزدهم دی 1387ساعت 5:41  توسط امیررضا  | 

سلام به دوستام گلم .
نوبت به درس چهارم رسید . پرده و نیم پرده
شاید تاحالا تو موسیقی این اصطلاحات رو شنیده باشید که مثلا یک پرده بالاتر یا یک نیم پرده بالاتر یا پائینتر
حالا میخوایم ببینیم که هر کدومش یعنی چی
پیشنیاز یادگیری این درس : درس اول
خوب
تا اینجا با الفبای موسیقی آشنا شدیم ، حالا میخوایم ببینیم که بین هرکدام از نتها چقدر فاصله هستش ! واحد ما در محاسبه ی فاصله نت ها پرده است و دامنه ما هم خیلی کوچک و راحته فعلا ، دامنه : { پرده ، نیم پرده }
یعنی یا بین نتها یا یک پرده فاصله هست یا نیم پرده ...
سوالی که براتون پیش میاد اینه که بین کدام نتها یک پرده و بین کدام نتها نیم پرده فاصله هست
این قانون در موسیقی به این صورت است :
Do ----   Re  ----  Mi  ----   Fa   ----  Sol ----  La   ---- Si   ----  Do
                               نیم        یک        یک        یک         نیم       یک         یک

پس فقط بین سی و دو    و  بین  می و فا  نیم پرده فاصله هست و بین همه نتهای دیگر یک پرده فاصله هستش.
شاید بحث براتون یک گنگ باشه :
ما اینجا یکم پارتی بازی میکنیم و برای گیتاریستها توضیح میدیم
گیتار رو بردارید ، روی فِرِت گیتار ( دسته ) نگاه کنید ، میبینید که به وسیله (معمولا) چند قطعه فلز  که در گیتار های آماتور 20 تا هستش قسمت بندی ( خط کشی) شده ، و این قسمت بندی ها هرچی پائین تر میرن کوچکتر میشن .

به این شکل توجه کنید

تصویر را با اندازی واقعی ببینید

آره !

فاصله بین هرکدام از این خط ها یک پرده هستش ! 
پس نتیجه میگیریم که مثلا در گیتار بین نت های دو-ره  یک پرده (فرت) یا دوتا خط فاصله هستش ! پس یک فاصله خالی بین این دوتا نت میمونه که توضیحش مربوط میشه به درس بعدی!
همچنین یک نتیجه دیگه هم باید بگیرید که بین نتهای می- فا  و سی-دو  فقط یک خط فاصله هست !
پس حالا باید همیشه در خاطرتون باشه که بین همه نتها (به جر بین می و فا  ،  سی و دو   که نیم پرده فاصله دارن ) یک پرده فاصله هست.


+ نوشته شده در  یکشنبه دهم آذر 1387ساعت 22:57  توسط امیررضا  | 

درودی آریایی بر فرزندان ایران زمین
امیدوارم درسهای قبلی رو بخوبی یاد گرفته باشید . خوب همونطوری که در درسهای قبلی دیدید ، نتها روی خطوط حامل اسامی از قبیل دو ره می فا و ... دارند  و همچنین متوجه شدید که این الفبا بصورت تناوبی تکرار میشوند و زمانی که خطوط حامل اصلی پر میشوند خطوط حامل کمکی به کمک خطوط حامل اصلی میاد که این تناوب ادامه پیدا کند.بسیار خوب ، در اینجا پرونده درس قبلی رو ببندید و به بحث جدید توجه کنید :
سرود جمهوری اسلامی ایران رو به یاد بیارید ... سر زد از افق   مهر خاوران ...
خوب حتما دیگه همتون میدونید این سرود چطور خونده میشه ، ســـــــَر   زد از افق  ، "سر" باید کشیده بشه و "زد" باید خیلی تند خونده بشه ، حالا فرض کنید ما میخوایم این آهنگ رو با گیتار بزنیم ، به نظر شما نوازنده از کجا باید بفهمه که چه قسمتی رو تند بنوازه و کشش یک قسمت رو زیادتر بکنه ؟؟؟
اینجاست که بحث شیرین شکل و کشش نتها پیش میاد. به این صورت ما کشش رو نمایش میدیم:

فعلا ادامه درس رو بخونید در حین درس روی عکس نگاه کنید ، همونطور که میبینید یک نت گرد به دو نت سفید ، هر نت سفید به دو نت سیاه ، هر نت سیاه به دوتا چنگ هر چنگ ( 1لا چنگ) به دوتا دولا چنگ ، هر دولا چنگ به دوتا 3لا چنگ و هر سه لا چنگ به دوتا چهار لا چنگ تبدیل شده است .
یادم میاد وقتی 10 سالم بود بابام این قسمت رو اینطوری برام توضیح داد منم همونطور براتون میگم :
تصور کنید که نت گرد یک ظرف 4 لیتری آب است ، ما این ظرف 4 لیتری رو به 2 ظرف دولیتری به نام سفید تبدیل میکنیم ، سپس این دو ظرف را به 4 ظرف یک لیتری به نام سیاه منتقل می کنیم !  سپس این 4 ظرف رو به 8 ظرف نیم لیتری تبدیل میکنیم و اسمش رو میزاریم یک لا چنگ سپس این  8 ظرف رو به 16 ظرف 1/4 لیتری منتقل میکنیم و اسم این ظرفها رو میزاریم دو لا چنگ ، سپس این روند رو ادامه میدیم ببینیم به کجا میرسه! این 16 ظرف رو به 32 تا ظرف یک هشتم لیتری منتقل میکنیم ! و اسمش رو میزاریم سه لا چنگ ! پس این 32 تا ظرف اندازه همون 4 لیتری آب دارند و همچنین 16 ظرف دولاچنگ و 8 ظرف چنگ  ...
پس :
نت گرد : 4 ضرب
نت سفید : 2ضرب
نت سیاه : یک ضرب
نت یک لا چنگ : یک دوم ضرب (نیم)
نت دو لا چنگ : یک چهارم ضرب
نت سه لا چنگ : یک هشتم ضرب
نت چهار لا چنگ : یک شانزدهم ضرب
!  * **
در اینجا لازم میبینم توضیحی راجع به این یک لا دولا سه لا اینا بهتون بگم که زیاد اعصابتون در مورد این اسما و شکلشون خورد نشه :
اولا : در شکلی که ما قرار دادیم نتهای چنگ بهم متصل شده اند و در حالتهای دیگر میتونند از هم جدا هم باشند.
ثانیا :

همینطور که در شکل میبینید اگر به نت سیاه یک پرچم (flag ) اضافه کنیم میشه یک لا چنگ! اگه دوتا پرچم داشته باشه دولا چنگ ، سه تا داشته باشه میشه سه لا چنگ و چهارتا پرچم یعنی چهارلاچنگ! وقتی هم که دو یا چند تا نت پرچم دار به هم وصل بشند پرچمهای اونا کاملا بهم وصل میشه ، به شکل بالا و پرچمهای وصل شده به همدیگر نگاه کنید !
پس در اینجا شکل بالا کاملا تجزیه و تحلیل شد ! حتما یادتون بمونه که این نتهای پرچمدار جدا جدا هستند و ما فقط برای سهولت در کار اونا رو در این شکل بهم وصل شده انتخاب کردیم .
پس شکل جدا هم اینجا بتون نشون میدیم :


*** این ادامه اون ستاره هاست که چند خط بالا تر گذاشتیم :
حالا تصور کنید بجای ظرف 4 لیتری ظرف 8 لیتری انتخاب میکنیم ، پس همه ی نسبتها دوبرابر میشوند
یعنی :
گرد : 8 ضرب
سفید : 4
سیاه : 2
یک لا چنگ : 1
دو لا چنگ  : یک دوم
سه لا چنگ :  یک چهارم
چهار لا چنگ : یک هشتم
ولی  همیشه :  چهارلاچنگ یک شصت و چهارم ( 1/64) نت گرد است
و همیشه :  چهار لا چنگ یک شانزدهم سیاه است ....
خلاصه این درس :

نت گرد:
این نت در بین بقیه علایم بیشترین مدت زمان کشش را دارد و آن را به عنوان نت واحد مینامیم، این زمان معادل 4 ضرب است مثلا سیم اول را گیتار را بصدا در میآوریم و 4 ثانیه میگذاریم به ارتعاش ادامه دهد. (اگر هر ضرب را یک ثانیه فرض کنیم )

نت سفيد :
مقدار کشش زمانی نت سفید برابر است با1/2 ارزش زمانی نت گرد است. معادل 2 ضرب .

نت سياه:
مقدار کشش زمانی نت سیاه برابر است با 1/4 ارزش زمانی نت گرد است. معادل 1 ضرب
به این ترتیب نت سیاه معادل یک چهارم نت گرد و یک دوم نت سفید است

نت چنگ :
اين نت از لحاظ زماني2/ 1 واحد كشش زماني كه همان نت سیاه است مي باشد.

نت دو لا چنگ :
این نت دارای 2 پرچم و معادل 16/1 نت گرد و 4/1 نت سیاه (ضرب ) است .

به همین ترتیب نتهای سه لا چنگ و چهارلا چنگ نیز  به ترتیب 32/1 و 64/1 نت گرد هستند
این به این معنی است که هر 64 نت چهارلا چنگ معادل 1 نت گرد است.

خوب این درس هم به اتمام رسید اما کار همچنان باقیست  . دوستان عزیز اگر سوالی دارند و قسمتی رو حتی خیلی کم مشکل دارند در نظرات بگند ، من در خدمتم .


+ نوشته شده در  پنجشنبه سی ام آبان 1387ساعت 21:58  توسط امیررضا  | 

درس دوم ما کاملا در ارتباط با درس اول هستش و پیش نیاز یادگیریش خواندن درس نخستین ماست .
خوب در درس دوم ما مرحله سوم رو باید یاد بگیریم :
3- خطوط حامل کمکی
تا اینجای کار باید نرم افزار گیتار پرو رو دیگه تهیه کرده باشیدش و همچنین کاملا با نتهای خطوط حامل اصلی آشنایی داشته باشید.
خطوط حامل کمکی  به موازات خطوط اصلی رسم میشوند (ولی مانند خطوط حامل اصلی طول ندارند و طول آنها فقط به اندازه ای است که نت روش جای بگیره )و به همان اهمیت خطوط حامل اصلی هستند .
مطبق با شکل ما :




این نت ها رو هم به همان ترتیب درس اول حفظ بفرمائید .
فعلا همین تعداد نت برای کار بسیار خوب و کافی است ولی یادتون باشه که بیشتر هم این روند تکرار نتها ادامه پیدا میکنه ، پس تا اینجا یاد گرفتیم که نتها چطوری روی خطوط حامل قرار میگیرند . بازهم یاد آوری میکنم که الفبای موسیقی فقط و فقط باید بطورت آهنگین حفظتون بشه به این ترتیب که خوبه آهنگش ( دو ره می فا سل لا سی ) ولی خطوط حامل با رسم شکل پیاپی و کار با ساز ( کم کم یاد میگیرد زیاد نگرانش نباشید ولی تمرین فراموش نشه ) باید حفظ بشه.
حالا در اینجا به یک نکته مهم که شاید بهش توجه نکرده بودید اشاره میکنم ، نت ها بر روی خطوط حامل (چه اصلی چه کمکی )به این صورت قرار میگیرند که هم روی خط ها هستند هم بین خطها ،البته در خطوط حامل کمکی ما از رسم کردن خطهای زاید پرهیز می کنیم و فقط فاصله بین نت و خطوط اصلی رو رسم میکنیم، به شکل ها به خوبی و با دقت نگاه کنید تا این موضوع رو کاملا متوجه بشید .بعد از این مرحله که حتما به خوبی باید یاد بگیرید به شکل نتها بر میخوریم که متاسفانه فعلا نمیتونم بحث رو ادامه بدم و انشالا در اولین فرصت میریم سر درس بعدی ، شما هم خوب  تمرین کنید چون اینها پایه موسیقی هستند و یک نوازنده موفق بهش نیاز داره .
+ نوشته شده در  پنجشنبه هجدهم مهر 1387ساعت 21:29  توسط امیررضا  | 

سلام خدمت همگی
از دوستان عزیزی که به هر حال سر رشته ای در علم موسیقی دارن تقاضا میکنم که از خواندن این درسها خودداری کنن چونکه درسهای آغازی آموختن هر هنرجویی به موسیقی هستش و ما شدیدا از گرفتن وقت شما پرهیز میکنیم!
خوب اول از همه نیاز کار ما برنامه خوب و کاربردی گیتار پرو ، ورژن آخر میباشد .
میتونید این برنامه رو از منو سمت راست وبلاگ ما ( فعلا سمت راست ممکنه بعدا سمت چپ باشه !) و از قسمت دانلود گیتار پرو دریافت کنید .
خوب بعد از دانلود گیتار پرو و کرک کردن آن ( حتما کرکش کنید ) آماده یادگیری مبادی ابتدایی موسیقی میشیم

علم موسیقی نیز مانند علم ادبیات دارای الفبای خاص خود میباشد . الفبای موسیقی به دو زبان فرانسوی و انگلیسی رو حتما باید حفظ کنید . یعنی ترتیب آنها و همچنین تبدیل انگلیسی به فرانسه و بلعکس .
خوب ما این ترتیب رو به این صورت و از چپ به راست براتون مینیویسیم :
فرانسوی :   Do  /    Re /    Mi  / Fa   /  Sol  /   La   /Si
انگلیسی:    C    /    D   /   E   / F   /  G    /   A    / B

2- بعد از حفظ کردن این الفبا برنامه گیتار پرو رو اجرا کنید ، خوب بعد از باز شدن برنامه و در صحفه اصلی آن دو دسته خط مشاهده میکنید . دسته اول 5 خط که در بالا و دسته دوم 6 خط در پائین آن رو مشاهده خواهید کرد .فعلا هیچ کاری با 6 خط پائین نداریم . 5 خط اول رو خطوط حامل مینامیم .
خطوط حامل به این صورت نت گذاری می شوند از راست به چپ:
می   فا   سل  لا  سی  دو   ر  می  
همونطور که مشاهده کرید (در صورت لزوم) به همین ترتیب این نتها تکرار میشوند و یک تسلسل بوجود میاد ،یعنی (می   فا   سل  لا  سی  دو   ر  می   فا   سل  لا  سی  دو   ر  الی آخر ...) این نت گذاری رو اگه بهش دقت کنید متوجه میشید که کاملا مطابق با همون الفبایی هستش که الآن حفظش کردید و به این صورت باید حتما حتما حفظ کنید :
شما باید این تصویر رو طوری حفظ کنید که زمانی که این 5 خط در مقابل شما قرار میگیره و به یک نقطه از آن نگاه کنید به سرعت نت مطابق بهش رو پیدا کنید . راحت ترین راه برای حفظ کردن رسم کردن شکل به دفعات زیاد و نت گذاری است ولی توجه کنید که در این تمرین هنگام نت گذاری برای مثال اول نت خط چهارم رو نامگذاری کنید سپس خط دوم بعد خط آخر ، یعنی اگر شما نتها را 100 بار هم که رسم کنید و نام گذاری کنید اگر هر دفعه به ترتیب از پائین به بالا یا برعکس این کار رو انجام بدید هرگز حفظ نمیشید بلکه بایستی بصورت درهم(قاطی ) اینکار رو انجام بدید و در نهایت آن را با شکل ما مقایسه کنید .
خوب کار ما اینجا تموم نمیشه و بعد از حفظ کردن شکل بالا به نتهای خطوط حامل کمکی میرسیم که در درس آینده براتون مینیویسم.
+ نوشته شده در  چهارشنبه هفدهم مهر 1387ساعت 23:52  توسط امیررضا  | 

سلام خدمت همه ، خوب اول از همه در پست اول رسم هستش که توضیحاتی در مورد وبلاگ داده بشه

چرا وبلاگ ؟

خوب جوی که وبلاگ داره کاملا با جو سایت متفاوت هستش من خودم طی این سالها چند سایت و وبلاگ داشتم و تجربه های شخصی من نشون داده که جو حاکم بر وبلاگ یک جو دوستانه و کاملا به دور از دل مشغولی های فراوانی که سایت برای مدیرش داره میتونه که محیطی آرام برای هم مدیر و هم بازدیدکنندگان فراهم کنه .

چرا بلاگفا ؟

چون من عاشق بلاگفا هستم و کاربرای خوب و باشعوری داره ( توهین به بقیه سیستمها نشه خدای نکرده)

چرا موسیقی ؟

فکر نمیکنم که من در اندازه ای باشم که در مورد موسیقی نظر بدم و میتونین به نوشته های بزرگان موسیقی رجوع کنید و ببینید که همه متحد القول گفتند که روح انسان به موسیقی نیازمند و وابسته است.

چرا گیتار ؟

اول از همه یک گیتاریست باید عاشق صدای گیتار باشه و همچنین هیچ توجهی نسبت به نظرهای افرادی که هیچ اطلاعی در مورد گیتار یا حتی موسیقی ندارن نکند ! در آینده مفصل در مورد این افراد و بیماری آنتی گیتار صحبت میکنم !

روال کار :

در این وبلاگ من آموخته اندک خودم رو در زمینه موسیقی قدم به قدم در اختیار شما قرار میدم و از صفر توضیحات و نکاتی در مورد نواختن گیتار کلاسیک میدم .

خرید گیتار :

خوب در بازار اگه برید با گزینه های مختلفی برخورد میکنید و اینکه من بخوام در مورد خرید گیتار صحبت کنم تکرار مکررات میشه ولی برای اینکه این قسمت هم خالی نباشه به نظرم گیتار های یاماها قیمت و کارایی مناسبی برای افراد آماتور دارن ولی خوب توجه کنید گیتار کاملا از چوب باشه .

آغاز به کار :

انشالا تا پست بعدی رو مینویسم ناخن های دست راستتون رو کمی تا قسمتی بلند بزارید و دست چپ رو کاملا کوتاه کنید .

راستی من کاما رو که قبلا با استفاده از شیفت و ف میزاشتم دیگه کار نمیکنه ! دوستان اگه اطلاعی دارید بگید کاما رو با چی بزارم . ممنون

+ نوشته شده در  سه شنبه شانزدهم مهر 1387ساعت 0:30  توسط امیررضا  |